STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W
HOTELU DĄBROWSKI
32-600 Oświęcim, ul. Dąbrowskiego 139
Pobierz pełny regulamin
1.DEFINICJE
Na potrzeby tego dokumentu zostało doprecyzowane znaczenie poniższych pojęć:
- Dziecko/małoletni to każda osoba poniżej 18 roku włącznie z dziećmi niepełnosprawnymi oraz
z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Obca osoba dorosła to każdy człowiek powyżej 18 roku życia, który nie jest dla dziecka jego
rodzicem lub opiekunem prawnym. - Krzywdzenie dziecka oznacza popełnienie na jego szkodę przestępstwa.
- Przestępstwo na szkodę dziecka – na szkodę dzieci mogą być popełnione wszystkie
przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo
przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko dzieciom (np. wykorzystywanie
seksualne z art. 200 kk). Z uwagi na specyfikę obiektów turystycznych, w których łatwo można
uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich
terenie, będą przestępstwa przeciwko wolności (art. 189 kk, art. 189a kk oraz art. 191a kk),
przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kk),
seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie
zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15
roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków
porozumiewania się na odległość – art. 200a kk), a także przestępstwa dotyczące naruszenia
nietykalności cielesnej (art. 217 kk). - Inne formy krzywdzenia dziecka niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę – wszystkie
formy przemocy stosowane wobec dziecka, które nie spełniają znamion przestępstwa ściganego
z oskarżenia publicznego (np. krzyk, poniżanie, szarpanie, wyzywanie, zaniedbywanie potrzeb,
itp.). - Pracownik to osoba zatrudniona na umowę o pracę lub świadcząca pracę na podstawie
zbliżonej umowy (np. zlecenie, B2B, umowa o dzieło), a także stażysta, praktykant,
wolontariusz itp.
2.PREAMBUŁA
Mając na uwadze treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw
człowieka, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci, w szczególności
prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia, Hotel Dąbrowski przyjmuje
niniejszy dokument jako wzór zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w
Hotelu Dąbrowski dzieje się krzywda. Niniejszy dokument przyjęty jest także w celu zapobiegania
wszelkim zagrożeniom wobec dzieci.
Politykę ochrony dzieci w naszym hotelu będziemy realizować poprzez niniejsze zasady:
- Hotel Dąbrowski prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym poszanowaniem praw
człowieka, w szczególności praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie. - Hotel Dąbrowski uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i
Promowaniu pożądanych postaw społecznych. - Hotel Dąbrowski w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku
zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na
szkodę dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie. - Hotel Dąbrowski zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności wskazujących, że
dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego
i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje. - Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest identyfikacja dziecka
przebywającego w obiekcie i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w obiekcie.
Personel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji dziecka
i jego relacji z osobą dorosłą, z którą znajduje się w obiekcie, w oparciu o procedurę, jasno określone
zasady oraz dobrą praktykę.
3. ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE POMIĘDZY PERSONELEM HOTELU
DĄBROWSKI,A MAŁOLETNIM, W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWAŃ NIEDOZWOLONYCH WOBEC
MAŁOLETNICH
- Wszystkie osoby pracujące z dziećmi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., że ich
historia zatrudnienia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości żadnego dziecka. - Każdą osobę zatrudnianą przez Hotel Dąbrowski do prac związanych z edukacją, wypoczynkiem i
opieką nad dziećmi, w tym osoby zatrudnione w oparciu o umowę o pracę, umowę cywilnoprawną,
praktykant, stażysta lub wolontariusz, niezależnie od obywatelstwa i wieku tej osoby1
należy obowiązkowo sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
(https://rps.ms.gov.pl/). Każdorazowo dział HR przed podpisaniem umowy przez pracownika
oddelegowanego do powyższych czynności weryfikuje jego dane osobowe w rejestrze. Wydruk
wkładany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Weryfikacja jest powtarzana co roku. - Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi, powinny złożyć oświadczenie o braku
karalności i o nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko dzieciom.
W przypadku korzystania z usług podmiotów zewnętrznych, należy wpisać do umowy z tym podmiotem
zapis z oświadczeniem tego podmiotu z zobowiązaniem tego podmiotu do uzyskania zgód jego
pracowników, który będzie dawał realną możliwość egzekwowania przez Hotel Dąbrowski
odpowiedniego standardu w zakresie sprawdzania pracowników przeztenże podmiot pod kątem ich
bezpieczeństwa dla dzieci. Taki zapis powinien zakładać możliwość kontroli spełnienia obowiązku np.
pod rygorem natychmiastowego wypowiedzeniaumowy oraz kary umownej. Każda osoba zatrudniona
przez podwykonawcę, a pracująca z dziećmi jest zobowiązana do okazania wydruku z rejestru „Rejestr
Sprawców Przestępstw naTle Seksualnym”.
- Pracodawcy i organizatorzy działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem lub opieką nad dziećmi, mają
obowiązek (art. 21) sprawdzić, czy dane zatrudnianej lub dopuszczanej do działalności osoby znajdują się w Rejestrze. Niedopełnienie tego
obowiązku jest zagrożone karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższą niż 1000 zł (art. 23). ( ustawa z dnia 13 maja 2016 r.
o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304).) - „Firma……………… gwarantuje, że zatrudniony przez niego personel spełnia wszelkie standardy związane z bezpieczeństwem dzieci w
związku z realizacją zadań wynikających z umowy. W celu weryfikacji powyższego zapewnienia firma…………. zobowiązuje się do uzyskania
zgód swoich pracowników na rzecz Hotel Dąbrowski w celu umożliwienia Hotel Dąbrowski spełnienia w/w obowiązku.”
4. ZASADY I PROCEDURY IDENTYFIKACJI MAŁOLETNIEGO PRZEBYWAJĄCEGO W OBIEKCIE
HOTELARSKIM I JEGO RELACJI W STOSUNKU DO OSOBY DOROSŁEJ, Z KTÓRĄ PRZEBYWA W
TYM OBIEKCIE
W przypadku, gdy rezerwacja zawiera wskazanie pobytu dziecka, recepcjonista jest zobowiązany do
zameldowania wszystkich osób, które znajdują się w pokoju z dzieckiem poprzez wypełnienie
indywidualnych kart meldunkowych. Osoba, która jest opiekunem dziecka, jest zobowiązana do
uzupełnienia danych dziecka oraz stopnia pokrewieństwa na karcie meldunkowej.
Jeżeli opiekunem dziecka nie jest opiekun prawnym, recepcjonista nie może zameldować gości na
terenie hotelu do czasu otrzymania wyjaśnienia stopnia pokrewieństwa lub otrzymania zgody na
pobyt dziecka od opiekuna prawnego. O zaistniałej sytuacji pracownik recepcji powinien
poinformować niezwłocznie bezpośredniego przełożonego. Należy przy tym pamiętać, że
dziadkowie, w przypadku posiadania pełnych praw rodzicielskich przez rodziców, nie są
opiekunami prawnymi w świetle rozumienia Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego i zasadnym
jest, aby posiadali zgodę rodziców w odniesieniu do powyższej sytuacji, chyba że ustalenie
pokrewieństwa oraz zachowanie dziecka nie budzi żadnych wątpliwości.
5. ZASADY I PROCEDURY REAGOWANIA W PRZYPADKU UZASADNIONEGO PRZYPUSZCZENIA, ŻE
DOBRO MAŁOLETNIEGO ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA TERENIE OBIEKTU HOTEL DĄBROWSKI JEST
ZAGROŻONE
Każdy pracownik mając uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w obiekcie Hotel
Dąbrowski jest krzywdzone, jest zobowiązany do poinformowania bezpośredniego przełożonego, który
podejmuje decyzję o reakcji osobistej i kontakcie z Policją w zależności od dynamiki sytuacji i
okoliczności.
Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
a. Dziecko ujawniło pracownikowi obiektu fakt krzywdzenia.
b. Pracownik zaobserwował krzywdzenie.
c. Dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada
niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności
mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z
udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej.
d. Z pokoju hotelowego dochodzą niepokojące odgłosy krzywdzenia/możliwości krzywdzenia
lub wykorzystywania dziecka.
e. Zaobserwowano niepokojące zachowania osoby dorosłej w stosunku do dziecka (także z
wykorzystaniem CCTV).
W sytuacji eskalacji napięć pomiędzy osobą dorosłą podejrzewaną o możliwość krzywdzenia
dziecka lub o niejasne relacje z dzieckiem, należy przede wszystkim dążyć do:
a. Zapewnienia bezpieczeństwa sobie.
b. Zapewnienia bezpieczeństwa dziecku.
c. Poinformowania patrolu interwencyjnego.
d. Deeskalacji napięć i prowadzenia spokojnej rozmowy.
6. ZASADY POSTĘPOWANIA PERSONELU HOTELOWEGO W ZAKRESIE PRZEMOCY WOBEC DZIECI
NIEPEŁNOSPRAWNYCH LUB ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
a. Hotel Dąbrowski zobowiązuje się regularnie edukować personel na temat obsługi dzieci
niepełnosprawnych lub ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
b. W ramach szkoleń personel powinien zapoznać się z zasadami dotyczącymi postępowania
wobec dziecka niepełnosprawnego, którego zachowanie na terenie hotelu może wskazywać,
że doznaje przemocy ze strony rodzica/opiekuna.
c. Rozpoznawanie objawów krzywdzenia małoletnich niepełnosprawnych gości hotelowych
jest zadaniem niezwykle trudnym. Pracownicy hotelu zazwyczaj nie posiadają wiedzy na
temat rodzaju niepełnosprawności małoletniego gościa, modelu zachowań
charakteryzujących osobęz daną niepełnosprawnością oraz specyfiki jego indywidualnej
relacji z rodzicem/opiekunem. Istotnym czynnikiem utrudniającym wskazanie objawów,
które mogą świadczyć o tym, że dziecko jest krzywdzone, jest czas kontaktu pracownika
z małoletnim podczas wykonywania czynności służbowych.
d. W ramach wykonywanych zadań powinni jednak zwracać szczególną uwagę tak samo jak
w przypadku małoletnich gości pełnosprawnych na:
1. widoczne obrażenia ciała (siniaki, poparzenia, ugryzienia itp.), których
pochodzenie trudnojest wyjaśnić, obrażenia są w różnej fazie gojenia,
2. niewiarygodność, niespójność podawanych przez dziecko wyjaśnień dotyczących
obrażeń,
3. lęk widoczny podczas kontaktów dziecka z rodzicem/opiekunem lub inną osobą
dorosłą, fobie,
4. dolegliwości somatyczne (bóle brzucha, głowy, wymioty, nudności),
5. izolowanie się od innych ludzi, szczególnie rodziców/opiekunów,
6. objawy depresyjne, samookaleczanie się, myśli samobójcze,
7. nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawianie wyjaśnienia przyczyn
obrażeń dziecka przez rodzica/opiekuna,
8. ciągłe poniżanie, obrażanie dziecka przez rodzica/opiekuna, używanie wobec
niegookreśleń pejoratywnych, wulgaryzmów,
9. przekraczanie rodzica/opiekuna dopuszczalnych granic w kontakcie fizycznym
z dzieckiem,
10. zaburzony kontakt rodzica/opiekuna z rzeczywistością np. reaguje
nieadekwatnie do sytuacji, wypowiada się niespójnie oraz inne niepokojące,
nietypowe zachowania.
e. Pracownik hotelu, który podczas wykonywania swoich obowiązków służbowych
zaobserwuje niepokojące go zachowania w odniesieniu do dziecka i/lub jego
rodzica/opiekuna, powinien niezwłocznie przekazać je swemu bezpośredniemu
przełożonemu.
7. PROCEDURY I OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA SKŁADANIE ZAWIADOMIEŃ O PODEJRZENIU
POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA NA SZKODĘ MAŁOLETNIEGO ORAZ ZAWIADAMIANIE SĄDU
OPIEKUŃCZEGO
W każdym przypadku, gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy doszło do popełnienia
przestępstwa, Właściciele Hotelu Dąbrowski są zobowiązani do współpracy z organami ścigania oraz
składania odpowiednich zawiadomień.
W przypadku wystąpienia sytuacji nie opisanych w niniejszej procedurze, każdy pracownik powinien
kierować się przede wszystkim własnym bezpieczeństwem, dobrem dziecka oraz innymi dobrymi
praktykami.
8. ZAKRES KOMPETENCJI OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU HOTELU
DĄBROWSKI DO STOSOWANIA STANDRDÓW. ZASADY PRZYGOTOWANIA TEGO PERSONELU DO ICH
STOSOWANIA ORAZ SPOSÓB DOKUMENTOWANIA TEJ CZYNNOŚCI
- Nadzór nad stosowaniem Polityki ochrony dzieci prowadzą właściciele Hotelu Dąbrowski
- Właściciele Hotelu Dąbrowski są jednocześnie koordynatorami ds. Polityki ochrony dzieci (w
dalszej części dokumentu zwani „Koordynatorem”). - Koordynator jest osobą odpowiedzialną za zapoznanie pracowników z treścią Polityki ochrony dzieci
oraz monitorowanie jej stosowania w Hotelu Dąbrowski. Koordynator organizuje i dokumentuje
proces edukacji pracowników w zakresie rozpoznawania symptomów, że przebywające w obiekcie
dziecko może być krzywdzone oraz sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie
sytuacje, zgodnie z procedurami przyjętymi przez obiekt. - Koordynator opisuje każdą interwencję lub zgłoszone zdarzenie związane z krzywdzeniem dziecka na
terenie obiektu w dokumencie, który jest stworzony do tego celu (np. dziennik zdarzeń lub rejestr
interwencji). - W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa, Koordynator jest
odpowiedzialny za zabezpieczenie dowodów, w tym nagrań z monitoringu i przekazanie ich na
wniosek służb w formie kopii listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji. - Koordynator jest odpowiedzialny z prowadzenie procedury, w sytuacji, kiedy doszło do skrzywdzenia
dziecka przez pracownika obiektu lub inną osobę dorosłą, która nie jest bezpośrednio zatrudniona
przez Hotel Dąbrowski lecz przez podmiot trzeci. - Koordynator jest odpowiedzialny za monitorowanie i aktualizację Polityki ochrony dzieci oraz ich
dostępność zarówno wśród pracowników jak i innych podmiotów współpracujących z obiektem oraz
gości. - Dane koordynatora są dostępne dla wszystkich pracowników i gości obiektu, również dzieci. Dane
muszą zawierać informację, w jaki sposób można skontaktować się z Koordynatorem (adres e-mail,
telefon, dostępność: dni i godziny pracy). - Imię i nazwisko oraz dane Koordynatora znajdują się w wewnętrznej procedurze oraz są dostępne
dla podmiotów audytujących i kontrolujących Hotel Dąbrowski w przedmiotowym zakresie oraz dla
organów ścigania w ramach prowadzonych postępowań. - Osobami odpowiedzialnymi za wdrożenie i przestrzeganie niniejszej procedury w Hotelu Dąbrowski
są właściciele obiektu. - Pracownicy zatrudnieni w oparciu o UoP, UCP podpisują załącznik do umowy, którypotwierdza
zapoznanie się z procedurą.Osoby nadzorujące pracowników podwykonawców są zobowiązane do przekazania informacji
o zakresie niniejszej procedury.
9. CYKLICZNY AUDYT WDROŻONYCH STANDARDÓW BEZPIECZEŃSTWA
Ocena wdrożonych standardów bezpieczeństwa i ich ewentualna aktualizacja do obowiązujących
przepisów prawa będzie przeprowadzana cyklicznie co najmniej raz na dwa lata przezwłaścicieli Hotelu
Dąbrowski Z każdego przeprowadzonego audytu zostanie sporządzony raport wraz wnioskami
pokontrolnymi.
10.OZNAKOWANIE HOTELU
Informacje o obowiązujących w Hotelu Dąbrowski standardach dotyczących ochrony dzieci, znajdują
się w przestrzeni ogólnodostępnej hotelu oraz w teczkach informacyjnych znajdujących się wpokojach
hotelowych. Wyżej wymienione standardy dostępne są wersji pełnej oraz uproszczonej.